.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طلوع خورشید گردشگری از بام بهشهر ؛
بازگشایی درهای کاخ صفی آباد پس از 40 سال به روی مردم
استاندار مازندران گفت: با حمایت و همراهی وزیر اطلاعات، کاخ تاریخی صفی اّباد بهشهر برای مقاصد گردشگری و بهره گیری عموم مردم آزاد شد.
بازگشایی درهای کاخ صفی آباد پس از 40 سال به روی مردم

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین‌زادگان اظهار کرد: با همراهی وزیر اطلاعات، کاخ تاریخی صفی‌آباد بهشهر برای مقاصد گردشگری و بهره‌گیری عموم مردم آزاد شد. ‎

 این در حالی است که روز چهارشنبه هفته جاری با حضور مسؤولان ملی و استانی در محل کاخ تاریخی صفی‌آباد بهشهر، این خبر به‌طور رسمی اعلام و مسائل مرتبط با موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

احمد حسین‌زادگان چندی قبل در دیدار با حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در خصوص تمهید زمینه‌های لازم برای استفاده عموم مردم از فضای گردشگری کاخ تاریخی صفی‌آباد بهشهر گفت وگو کرد.

 وزیر اطلاعات در این دیدار بر مساعدت در این راستا تاکید کرد و گفت: با اعزام نمایندگان ویژه وزارت اطلاعات، راهکارهای عملی جهت استفاده عموم از فضای گردشگری کاخ تاریخی صفی‌آباد بهشهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار مازندران در این دیدار گفت: با همکاری‌های بین بخشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلف استان می‌توان زمینه ارتقای نشاط و امید اجتماعی را در جامعه فراهم کرد.

حسین‌زادگان تاکید کرد: در راستای توسعه همه جانبه استان و تمهید فضاهای لازم برای افزایش امید در جامعه همه تلاش و ظرفیت‌های موجود را به‌کار خواهیم گرفت و کاخ تاریخی صفی‌آباد بهشهر یکی از فرصت‌های کم بدیل گردشگری برای تحقق این مهم است.

کاخ صفی‌آباد بهشهر، یادگار شاه ‌عباس در شهرستان بهشهر در استان مازندران است که در سال 1010 هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز بسیار چشم‌نواز و زیبایی دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بهشهر شناخته می‌شود.

مجموعه تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال ۸۴ تصمیمی درباره آزادسازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود.

این کاخ در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. ورودی کاخ در سمت شمالی قرار دارد که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد. طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق‌های زیبا است. از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بوده که در مواقع ضروری برای عبور و مرور استفاده می‌شده است.

فاصله کاخ تا دریا نیز حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی جهت امور سوق‌الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد.

کاخ صفی‌آباد که یادگار شاه‌ عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. همچنین کاخ صفی آباد ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و طی آن بخش عمده‌ای از آثار داخلش از بین رفت. در سال ۱۳۱۵ نیز رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد.

این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد ولی با این وجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مستشاران آمریکایی بود. این کاخ در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد و از آنجا به‌ر احتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را تماشا کرد.

 

کاخ صفی آباد - عمارت صفی آباد - کاخی که زیرزمینی به دریا راه دارد - کاخ بهشهر - کاخ صفی آباد پس از 40 سال باز شد

کاخ صفی آباد - عمارت صفی آباد - کاخی که زیرزمینی به دریا راه دارد - کاخ بهشهر - کاخ صفی آباد پس از 40 سال باز شد   کاخ صفی آباد – نمایی از شهر
  کاخ صفی آباد - عمارت صفی آباد - کاخی که زیرزمینی به دریا راه دارد - کاخ بهشهر - کاخ صفی آباد پس از 40 سال باز شد   کاخ صفی آباد بعد از بازسازی و پیش از تبدیل به منطقه نظامی
  کاخ صفی آباد - عمارت صفی آباد - کاخی که زیرزمینی به دریا راه دارد - کاخ بهشهر - کاخ صفی آباد پس از 40 سال باز شد
کاخ صفی آباد پیش از بازسازی در سال ۱۳۰۵

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.